2014. január 16., csütörtök
2013. december 31., kedd
2013. december 18., szerda
2013. november 30., szombat
2013. november 1., péntek
VEDUTE DEL TEMPO

Vedute del tempo (Time Sights) this
is the title of the first exhibition, it will open on 7th of November
(Thursday) in Rome at Collegium Hungaricum: the works of Liviusz Gyulai,
Marcell Jankovics and István Orosz will be exhibited in the gallery of Palazzo Falconieri
(via Giulia, 1) and also the animated films of them will be presented on the same
evening.
The second one is a poster show also
in Rome at Collegium Hungaricum. It will be on 15th of November (Friday). The official opening starts on half past 7PM.
The last one is on the following day (Saturday) it is a personal exhibition of István Orosz in Brescia at Galleria dell'Incisione (Via Bezzecca
4). Opening ceremony starts on 6PM. You are very welcome!
Címkék:
animated film,
exhibition,
invitation
2013. október 18., péntek
DE OMNIBUS DUBITANDUM EST
Everything must be doubted (Søren Kierkegaard)
Art Gallery of Ernest Zmetak
presents the exhibition of István Orosz, 24th of October – 30th of November.
Opening Thursday 24th October 5pm. Opening speach by Máté Csanda art historian
and curator of the exhibition. Graphic design: Vladislav Rostoka.
Address: Björnsonova 1, Nové Zámky (Érsekújvár) Gallery hours: Monday – Friday 8am – 5pm, Saturday: 8am – 1pm.
The following Slovakian introduction was
written by Máté Csanda (come back later to read in English or in Hungarian):
Prierezová
výstava Dubitandum predstavuje rozsiahly výber z prác Istvána Orosza. Diela
známeho maďarského grafika, ilustrátora, tvorcu plagátov a animovaných filmov
sa vyznačujú medzi inými aj tým, že v nich prevláda hravá skepsa a inteligentný
humor – vycibrené formy a do najmenšieho detailu premyslené vizuálne rafinesy
akoby neprotirečili absurdným odkazom. Tu aj tam na nich bádame nemožné,
surreálne, no predsa len „fungujúce“ tvary. V podobe virtuózne spracovaných
grafických listov nás István Orosz sprevádza svetom produktívne klamlivých
pascí a optických ilúzií.
Všetko
sa môže (ba malo by sa) stať objektom pochybností – ako to čítame v úvahe
Kierkegaarda De omnibus dubitandum est. Dánsky filozof nám presvedčivo
objasňuje, že kritické zmýšľanie tkvie v skepse, a že pochybnosť by sa mala
stať základným pilierom každého filozofovania. Podobne aj v prácach Istvána
Orosza akoby všetko nasvedčovalo tomu, že (ako to píše Rilke vo štvrtej
duinskej elégii) „nič nie je svoje“ – a každá vizuálna fólia sa skôr či neskôr
stane predmetom pochybností. No nie sú to len samoúčelné vizuálne lesti – sme
totiž svedkami toho, ako sa vytvára význam, ako súvisí poznanie s pravdou,
pochybnosť s poznaním, perspektíva s vládnutím nad pravdou (resp. skrývaním sa
pred niečím). Klamlivé transformácie tematizujú zákonitosti ľudského vnímania,
mnohorakosť možností, ako sa dá intencionálne „dopracovať“ k spoznaniu.
Exponáty vykresľujú, že perspektíva, pozícia pozorovateľa, možnosť mýlenia sa a
stály pohyb zraku sú rozhodujúcimi momentmi vnímania, a stávajú sa tak
konštituentmi konečnej (no nikdy nedokonavej) podoby obrazov. Z medzier,
prázdnôt a odstupov sa často krát stávajú pozitívne tvary a naopak – všetky
formy a telesá sú v neustálom pohybe. Lepty, medirytiny, plagáty, drevené objekty
a animácie Istvána Orosza sú pri tom „len“ akési interpretandá – upozorňujú nás
na fakt, že konečný obraz, resp. významotvorná fólia sa dotvára priamo v našej
mysli.
Značná
časť vystavených prác patrí do typu tzv. Vexierbilderov – jedná sa o
„obojživelné“, ba niekedy priam jánusovské tvary – jedna podoba býva rovno
zašitá do tkaniva tej druhej formy – tvary a obličaje so sebou zápasia, jedna
vizuálna vrstva sa stáva viditeľným na úkor (alebo skrz) tej druhej a naopak.
Vidíme formy, ktoré sa donekonečna objímajú, motívy, ktoré sa strácajú, aby sa
v nasledujúcom okamihu už vynorili v úplne inej podobe. Zastúpené sú aj
anamorfózy Istvána Orosza – čiže obrazy, ktoré sa vykresľujú až keď sa na ne
pozrieme zo špeciálnej perspektívy – niekedy je to prekvapujúco ostrý uhol
pohľadu, v istých prípadoch je zas potrebný pomocný predmet (valec), aby sa na
jeho hladine objavil ostrý, neznetvorený (povedzme že konečný) obraz.
Väčšina
diel sa pritom len tak hemží citátmi, palimpsestmi a parafrázami: medzi
vizuálnymi metaforami sa objavujú významné etapy a tematické referencie z
teórie umenia, ako aj vzory a predobrazy samotného autora – predovšetkým G. B.
Piranesi a M. C. Escher. Logika, ktorá v týchto grafikách prevláda, sa v
takzvaných drevometriách odzrkadľuje v ešte neúprosnejšej a celkovo
algoritmizujúcej podobe. Sterilné tvary a línie sa rozkolísajú, dostávajú sa do
pohybu: vďaka majstrovsky zvládnutým trompe-l’œil efektom vnímame tú istú
plochú formu raz pozitívne, v nasledujúcom okamihu už negatívne, pričom sa nám stále
zdá, že stojíme pred trojdimenzionálnymi objektmi. Každý jeden objekt nás
presvedčuje, že význam, pravda sa vytvára niekde v úniku, medzi formami, že
žiadna z viditeľných entít nie je vlastníkom pravdy a totálneho významu. A že
poskytnuté tvary, vypracované formy sú len akýmisi asistentmi, kulisami tej
istej eluzívnej a vysoko abstraktnej témy Istvána Orosza. Nič iné nezostáva,
len pozorovať, rozlišovať a pochybovať – vďaka novým a stále novším
pochybnostiam pomaly, krok za krokom (okamih za okamihom) napredovať k
takzvanej pravdivosti.
Címkék:
etchings,
exhibition,
invitation,
poster
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)